RSS

BAPAK

Bapak passed away when I was 13. sekarang umur aku dah 29. means dah 16 years bapak pergi meninggalkan kami sekeluarga.

Sejak Bapak meninggal, jarang sekali aku fikirkan tentang Bapak. Tapi lately ni, sekejap-kejap, ingatan aku melayang kat Bapak. All the memories yang aku simpan jauh, jauh, jauh dulu semuanya muncul kembali.

It all coming back to me now kata Celine Dion. Cewah.

Biasanya father’s day pun aku lalui dengan selamba bersama kodok. But this year. This father’s day. Impactnya lain sungguh pada hati aku yang keras macam batu ni. Mungkin sebab aku dah anak.

Mr Samurai pula bahasakan diri dia bapak dengan SuperKamil. Jadi mula-mula dia sebut “anak bapak” aku yang tertoleh-toleh. Aku yang tercari-cari. Sebab itulah gelaran untuk aku dulu-dulu.

Memang aku manja gila dengan arwah Bapak. Memang anak Bapak dalam erti kata sebenar. Jadi bila Bapak meninggal aku betul-betul lost. Tak tahu nak pergi mana. The heartache yang aku tanggung aku tak tahu nak letak mana. Tak reti macam mana nak soothkan. In the end, aku jadi rebellious, memberontak tak tentu pasal. Sikit-sikit mengamuk. Sikit-sikit mengamuk. Mengamuk pulak bukan sikit-sikit.

Bapak.

Sekarang aku dah agak biasa dengar bapak dari mulut Samurai. Tapi pedihnya makin kian terasa.

15 tahun aku cuba hilangkan Bapak dari hati aku. Sampaikan bila orang tanya aku, apa yang aku ingat pasal Bapak, aku serius tak boleh jawab. Biasanya Lam yang suka tanya dengan aku camtu. Sebab Bapak ialah abang dia yang dia paling rapat.

Bila aku tengok Samurai layan Kamil, aku terfikir, macam ni kot Bapak layan aku dulu-dulu.
Bila aku tengok Samurai dukung Kamil, aku terfikir, mcam ni kot Bapak dukung aku dulu-dulu.
Bila aku tengok Samurai tidurkan Kamil, aku terfikir, macam ni kot Bapak tidurkan aku dulu-dulu.

Mungkin itu sebabnya Bapak muncul kembali dalam hati aku.

I miss you Bapak. How I wish masa yang kita ada lebih dari 13 tahun. How I wish Bapak still hidup lagi bersama Along.

Love
Your daughter.

0 Komen: